قرآن و زندگی


قرآن و زندگی


جایگاه ونقش چشم در زندگی ازدیدگاه قران

جایگاه ونقش چشم در زندگی از دیدگاه قرآن

چشم یکی از آیات الهی است که پس از گوش نقش مهمی را در زندگی انسانی ایفا می کند اگر دو عضو چشم وگوش را از زندگی بشر حذف کنیم ،با انسانی مواجه خواهیم شد که هیچ گونه توانایی شناختی وعملیاتی نخواهد داشت . انسان با این دو ابزار می تواند با محیط بیرون خود ارتباط برقرار کند .قرآن در آیات بسیاری با یاد کردن چشم وبینایی به عنوان ابزارهای مهم در زندگی بشر ونعمتی بزرگ ، می کوشد تا انسان را به ارزش وجایگاه بینایی توجه دهد .

در آیه 46 سوره انعام با مقایسه نعمت بینایی با دیگر نعمتهای خدادادی بر اهمیت آن تأکید می کند واز بشر می خواهد که سپاسگذار آن باشد (بحل آیه 78 ومومنون آیه 78 وسجده آیه 9 ) چشم به عنوان ابزار شناختی مطرح است وکسانیکه نتوانسته ویا نخواسته اند از آن برای شناخت موفقیت خود وخدا در هستی بهره گیرند مورد سرزنش وعتاب قرآن قرار می گیرند . (بقره آیه 7) کسانیکه با فروبستن چشم بر حقایق ونا دیده گرفتن عناصر موثر در هستی می کوشند تنها محیط پیرامونی خویش را با همه نواقص بپذیرند وبه آن اصالت بخشند به عنوان کسانی یاد می شوند که پرده بر چشمان خویش گذاشته اند و نسبت به هستی از پس عینک پرده پوش می نگرند .

اگر انسان بارها وبارها به حقایق هستی به درستی بنگرد می تواند به آسانی به عدم وجود تفاوت در هستی برسد ودریابد که حقایق هرگز دو گانه ومتفاوت ومتضاد نیستند ودر هر نگاهی نه تنها تفاوتی پدید نمی آید بلکه همواره حقیقتی واحد تجلی می کند .(ملک آیه 3و4) قرآن با گزارش علت سقوط قوم عاد توضیح می دهد که عدم استفاده ایشان از چشم ودیگر ابزارهای شناختی ، مهمترین عاملی بود که آنان را درگمراهی قرار داد ودر نهایت دچار نیستی ونابودی گردانید . آگاهی انسان از طریق دیدن محیط وخود وخدا از زمان تولد در انسان آغاز می شود واین امکان به قدرت الهی در انسان نهاده شده است که بتواند از آن بهره مند شود (نحل آیه 78) قرآن برای چشم چنان ارزش واهمیتی فایل است که آن را ملک خداوند می داند وبه انسان یاد آور می شود که قدر این نعمت را بداند و اینکه مالک واقعی آن خداوند است . کسی که بر این باور است که خداوند مالک ابزارهای شناختی وی است و می بایست پاسخ گوی مالک وی باشد می کوشد به درستی از آن استفاده کند ودر راه شناخت خدا و راههای رسیدن به او از آن بهره گیرد.

تصرف در چشم

کنون که جایگاه چشم وقوه بینایی در حوزه شناختی دانسته شد و این که خداوند چرا وچگونه مالک آن است ؛ به خوبی روشن می شود که خداوتد چگونه و به چه هدفی می تواند در چشم دیگران تصرف کند . خداوند در آیه 13 سوره ال عمران از دو تصرف خود در چشمان کافران در جنگ بدر سخن گفته است در تصرف نخست که پیش از جنگ انجام شد ، کافران ، مومنان را از نظر شمار بسیار اندک یافتند به گونه ای که ترغیب شدند به آنان یورش برند و کارشان را یکسره کنند ، در تصرف دوم هنگامیکه کارزار در میدان جنگ رخ داد کافران شمار مومنان را که در واقع بسیار اندک تر از کافران بودند ، دو برابر دیدند به گونه ای که ترس ورعب در دلهایشان افتاد وتسلط خود را بر نفس ومیدان کار از دست دادند در این تصرفات که به دو گونه متضاد رخ داد ، کافران در بار نخست مومنان را به گونه ای ودر بار دوم به گونه ای دیگر دیدند . این مسأله نشان می دهد که تصرفات خداوند به گونه ای بوده است که آنان ناتوان از تشخیص حق از باطل و درست از نادرست شدند .

با خواندن قرآن می توان از ابزارهای شناختی ، بهتر استفاده کرد و در زندگی نیزمیتوان پیشرفت بیشتری کرد و خدا را بهتر بشناسیم وبر مشکلات خیلی راحت تر پیروز شد.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نويسنده: مهدی هادی نژاد | تاريخ: یک شنبه 25 ارديبهشت 1392برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |